Katalog cyfrowych usług polskiej administracji

Na początku czerwca Ministerstwo Cyfryzacji zaprezentowało  pierwszą edycję zestawienia usług elektronicznych, z jakich Polacy mogą obecnie korzystać na najpopularniejszych portalach rządowych. Lista liczyła w sumie 542 pozycje. Teraz przedstawiamy jej kolejną wersję, uzupełnioną o nowe usługi, jakie w tym czasie się pojawiły oraz usługi z kolejnych portali, na jakie zwrócili uwagę obywatele.

Zestawienie wzbogaciło się  m.in. o usługi, jakie rolnikom i producentom rolnym oferuje Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz instytucje mu podległe. Chodzi np. o możliwość składania on-line eWniosku do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Usługa ta umożliwia przesyłanie przez Internet wniosków o płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz płatności obszarowych PROW. Generuje również powiadomienia dla użytkowników m.in. w przypadku wykrycia konfliktów w tzw. kontroli krzyżowej.

Całe zestawienie powstało, by ułatwić życie obywatelom, którzy chcą korzystać z elektronicznych udogodnień i załatwiać różne sprawy bez konieczności wychodzenia z domu. Przy poszczególnych usługach umieszczone zostały linki do portali, na których zostały udostępnione. Dotąd nie było takiego repozytorium, jak prezentowane niżej zestawienie.

Ministerstwo Cyfryzacji zmierza do stworzenia (w miejsce udostępnionego pliku excel) funkcjonalnego Katalogu Usług Cyfrowych, który będzie częścią portalu Gov.pl.

Plik z listą dostępnych obecnie usług elektronicznych składa się z trzech zakładek. Pierwsza, zawiera 224 pozycje – to zestawienie usług, jakie oferują obywatelom poszczególne resorty. W drugiej zakładce ujętych zostało 250 usług jednorodzajowych typu „uznawanie kwalifikacji czy świadczenie usług transgranicznych na terytorium RP w różnych zawodach”. Trzecia zakładka to z kolei 107 usług formularzowych, jakie oferuje ZUS.

Warto nadmienić, że w przygotowaniu są kolejne usługi. Plany przewidują, że do końca tego roku pojawi się ich ponad 30. Chodzi bowiem o to, by Polacy jak najwięcej spraw mogli załatwiać elektronicznie – daje to nie tylko wygodę, ale również oszczędność czasu.

źródło tekstu:https://mc.gov.pl/aktualnosci/katalog-cyfrowych-uslug-polskiej-administracji-aktualizacja